Nina Numankadić: Důležitá je kvalita filmů. Nikdy nám nešlo o množství

Online dokumentární kino DAFilms.cz slaví 10 let existence. Patří totiž mezi první VOD portály na světě. Ředitelka DAFilms Nina Numankadić odpovídá na 5 otázek týkajících se toho, jak se od počátku existence měnil přístup režiséra k prezentaci filmů na internetu, a dalších témat…

Online dokumentární kino DAFilms.cz slaví 10 let existence. Patří totiž mezi první VOD portály na světě. Ředitelka DAFilms.cz Nina Numankadić odpovídá na 5 otázek týkajících se toho, jak se od počátku existence měnil přístup režiséra k prezentaci filmů na internetu, a dalších témat…

Jak ses ty sama dostala k dokumentárnímu filmu?
Když jsem studovala FAMU, dostala jsem se k dokumentu přes spolupráci s režisérkou Erikou Hníkovou, která právě připravovala svůj bakalářský film Ženy pro měny. Následně mě oslovil pro spolupráci nejdříve Institut dokumentárního filmu a následně jihlavský festival, který vznik portálu DAFilms od začátku inicioval a financoval. V té době se jmenoval Doc-Air. Až po dvou letech se podařilo založit spojení evropských dokumentárních festivalů Doc Alliance a portál se stal jednou z jeho společných platforem.

Jaké byly úplné začátky DAFilms? Jaké filmy byly k vidění ze všech nejdřív?
Začátky byly těžké, nikdo z producentů nebyl nakloněný tomu, aby se filmy dávaly na internet. Všichni tvrdili, že chtějí filmy promítat jen na velkém plátně. Proto jsme začínali s dvanácti filmy spřízněných režisérů a kamarádů, například Miroslava Janka, Jana Šikla či Petra Kerekese. Portál DAFilms totiž patří k vůbec prvním VOD portálům na světě.

Jak se proměnil internet a prostředí VOD platforem za 10 let existence portálu?
V současné době je jen v Evropě více než sedm set VOD portálů, ovšem většina je propojena s konkrétními distribučními společnostmi nebo televizemi. Portálů, jako je DAFilms, zaměřených na kurátorovaný obsah, je pár – například francouzský projekt MUBI.com, cílící především na hrané filmy.

Co byly tvoje nejoblíbenější retrospektivy a nejvýznamnější programové zářezy za celou historii DAFilms?
Dnes už je internetová distribuce běžná, ale v začátcích jsme vše nastavovali a zkoušeli, jak budou fungovat třeba festivalové ozvěny. Kladli jsme si otázku, zda internetové uvedení může ohrozit samotný festival, nebo ne, zda i tak přijedou diváci, nebo zůstanou doma u počítačů. Jak budou reagovat na uvedení filmu dříve než v běžné kinodistribuci. Ale postupem času i ti tvůrci, kteří filmy na internet odmítali dát, jako například ruský režisér Viktor Kossakovskij nebo česká režisérka Jana Ševčíková, své obavy opustili a dnes jsou jejich filmy na našem portálu k vidění. Důležitá pro nás byla od samého začátku kvalita vybraných snímků, nikdy nám nešlo o množství.

Máš s DAFilms nějaká nesplněná přání?
Mezi režiséry, kteří své filmy ještě pro internet nezpřístupnili, patří například legenda amerického dokumentárního filmu, režisér Frederick Wiseman. Podobně nesnadné je získat i archivní snímky z prvních desetiletí kinematografie, u nichž nejsou dořešena práva pro internetové uvedení. V době vzniku si totiž nikdo neuměl představit distribuci přes internet, což je dnes z právního pohledu problém – a to nejen směrem k režisérům, ale třeba i střihačům či autorům hudby.

Víc o Doc Alliance si můžete přečíst zde.

Komentáře

Pro přidání komentáře se prosím nejprve přihlašte nebo zaregistrujte.

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air, z.s. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.