András Szirtes se narodil roku 1951 v Budapešti. Už jeho první filmy byly výrazně ovlivněny filmovou avantgardou, zejména dílem jiného maďarského autora Jánose Tótha. Szirtesova tvorba je spjata se Studiem Bély Balázse. Od počátku točí silně osobní filmy a jeho dílo má nezaměnitelně deníkový charakter, téměř do každého snímku také fyzicky vkomponovává sám sebe. Szirtesovým vrcholným projektem jsou bezesporu Deníky/ Napló (1979–2003). Střih prvních osmi dílů intimní filmové výpovědi dokončil v roce 1983. V každodenních záznamech ale pokračoval i po odjezdu do USA a druhými osmi díly sérii završil v roce 2003. Filmově poetická skladba Úsvit/ Hajnal (1973–1980) vznikala také několik let, z devíti hodin hrubého materiálu a podle šesti tisíc fotografických motivů. Scénář k dalšímu stěžejnímu snímku Gravitace/ Gravitácio (1981) napsal Szirtes v roce 1981. Nezískal ale na projekt dostatečné finanční prostředky a vznikl tak nakonec střihový film, složený převážně z archivních záběrů, který měl doslova „nakopat do prdele.“ Cynický, anarchizující snímek, tematizující fyzikální i společenskou přitažlivost, je koláží mrtvých těl a mlýnků na maso, výstřelů, her se zrcadly a škrábanci na filmový pás. V roce 1983 realizoval Szirtes svůj první celovečerní snímek, hudebně-lyrický esej Příběh Pronuma Boys/ A Pronuma boyok torténete (1983), který uvozují nadávky divákům, kteří se na ten „stupidní film hodlají dívat.“ Snímek Po revoluci/ Forradalom után (1989) vznikl vlastně jako z nouze ctnost: Szirtes z nedostatku peněz natáčel na nekvalitní video materiál a o výsledném snímku pak prohlásil, že jej natočila jeho kočka. Posledním Szirtesovým projektem realizovaným ve Studiu Bély Balázse je Snídaně dítěte/ A kisbaba reggelije (1995). Snímek režisér natočil na původní klikovou kameru značky Debrie a slavnostně promítl na originálním Gaumontově projektoru v pařížském Grand Café přesně sto let poté, kdy zde bratři Lumièrové uspořádali první veřejné filmové představení.
„Nikdy jsem skutečné dokumenty nedělal. Mé snímky jsou osobnější, niternější. Kdykoli mne zvali na filmové festivaly, vždy váhali jako mou tvorbu charakterizovat. Někdy jsou to experimenty, někdy velmi osobní výpovědi, jednou je v nich hodně smyšleného a jindy zas spíše dokumentují. Proto jsem vždy prosil, aby bylo mé dílo označováno jednoduše jako szirtesfilmy,“ říká András Szirtes.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.