Dokumentární tipy roku 2014

Konec roku 2014 je na dohled, a tak nastává ten pravý čas zhodnotit, jaké nejzajímavější filmové programy a dokumenty jsme vám v letošním roce přinesli. Každý člen týmu DAFilms.cz posílá svůj vlastní dokumentární tip! Necháte se inspirovat?

Po celý rok jsme vám každý týden přinášeli čerstvé a pečlivě vybrané dokumenty, z nichž jsme poskládali 42 filmových programů, včetně 7 světových retrospektiv známých tvůrců, jakými jsou Peter Mettler, Peter Liechti či Helena Třeštíková. Navíc jsme v roce 2014 pokořili magickou hranici 1 000 dokumentárních filmů v katalogu a ani v budoucím roce nehodláme zahálet.

Chystáme pro vás totiž jednu zásadní novinku, na kterou se můžete těšit již od ledna budoucího roku. Nově vám nabídneme možnost ročního předplacení celého online katalogu, díky kterému budete moct streamovat bez jakýchkoliv omezení! Pokud se s námi rozhodnete strávit celý rok, pak na vás čeká také několik bonusů. Ve svém profilu najdete například seznamy dokumentů pro budoucí zhlédnutí či vlastní diváckou historii.

Prozatím jsme ale ještě oběma nohama v roce 2014, a tak jsme si po celoročním dokumentárním maratónu položili v týmu DAFilms.cz otázku:

Jaký dokumentární film nebo filmový program, který přibyl na portál v roce 2014, se pro nás stal nejzajímavějším?

Odpovědi vám přinášíme od všech členů týmu, se kterými máte jedinečnou možnost se třeba i poprvé seznámit.

Bára (koordinátorka projektu)

Pro mě byl nejdůležitější film Absolventi o tom, jak se mladí vzdělaní Slováci vyrovnávají se vstupem na drsný pracovní trh. Film jsem si pouštěla v samém závěru svého vysokoškolského studia, těsně před pracovním pohovorem v DAFilms.cz. Můj osobní absolventský příběh měl tedy šťastný konec a díky tomu mám teď přístup k nepřebernému množství zajímavých dokumentárních filmů.

Andrea (Public Relations)

V minulém roce jsem si užila sledování programu věnovaného hudebním dokumentům, který doprovázel vydařený rozhovor s kurátorem této programové sekce z kodaňského festivalu CPH:DOX, Adamem Thorsmarkem. Nadchlo mě spojení dvou tak vysoce expresivních vyjadřovacích prostředků, jakými jsou hudba a film, i různé podoby motivu hudby, které snímky ukázaly - hudba jako únik od reality, hudba jako obživa, hudba jako možnost společného setkání. Vždycky to ale byla hudba jako vášeň a nutnost kreativně se vyjádřit. V tom mě dané dokumenty okouzlily.

Jana (produkční)

Helena Třeštíková svou časosběrnou metodou nepřináší jen svědectví o jednom příběhu, ale pořizuje i cenný záznam doby, ve které se udál. U jejích filmů si kromě prožívání peripetií protagonistů můžeme znovu prožít i velký úsek svého vlastního příběhu. Její retrospektiva pro mne proto byla tím nejzásadnějším na DAFilms.cz v roce 2014. Nejemotivnější reakci ve mně vyvolal film Život s Kašparem. Dojal mě obraz postupné ztráty bojovnosti, entuziazmu, síly a víry ve změnu, a hlavně fatální rozdíly v tom, jakých obětí jsou či nejsou pro sebe partneři schopní, a to ve zdraví i v nemoci.

Diana (manažerka akvizic)

Pro mě byl důležitý film Zámek režisérské dvojice Massima D`Anolfi a Martina Parenti, jejichž filmy premiérovaly například v Locarnu a v Čechách jsme mohli naposledy vidět jejich dokument Dark Matter, promítaný na MFDF Ji.hlava v roce 2013. Zámek je časosběrným filmem z prostředí milánského letiště Malpensa, kde režiséři trávili rok observací této instituce. Film dokumentuje postavy i prostředí sterilního letiště, které prostřednictvím svých různých nástrojů dohlíží na spořádanost cestujících. Z dokumentované reality kafkovského zámku vyvstává násilí, které s latencí přetrvává v rámci zdánlivě nudných byrokratických procesů. Krásná je na filmu ale především neuvěřitelná lidskost a vřelost, s jakou vystupuje režisérská dvojice při osobním setkání a jaký strašidelně odcizený svět dokážou kontrastně ztvárnit.

Nina (vedoucí projektu)

V letošním roce se nám splnilo hned několik dlouholetých přání. Jedním z nich je uvedení retrospektivy filmaře Sergeje Loznitsy, muže, který se k filmu dostal přes studium matematiky a kybernetiky. Navzdory tomu jeho filmy nevynikají jen osobitým rytmem a promyšlenou stavbou, ale i výraznou poetikou a nezaměnitelným uměleckým výrazem. Jeden z jeho posledních snímků Dopis je dokonalým zhmotněním snu, meziprostoru mezi pamětí a představou. Podobnou radost jsem měla i z uvedení filmů výjimečné - a neprávem zastíněné - české režisérky Jany Ševčíkové, jejíž filmy jsou ryzími kinematografickými díly. Při své práci nepodléhá módním vlnám, tvoří mimo zadání i financování jakýchkoli televizí. A podobně jako Sergej Loznitsa, i ona dokáže ve svých dílech - například ve snímku Starověrci - zastavit čas a proměnit jej v obraz, který divákům zůstane přístupný kdykoli a kdekoli.

Komentáře

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.