Pohled dovnitř DAFilms: Část čtvrtá

I navzdory prázdninovému času vám přinášíme stále nové dokumenty, které s vámi mohou cestovat kamkoliv. Každý týden je pro vás vybírá a pečlivě na stránkách festivalových katalogů i uvnitř temných videoték hledá naše manažerka akvizic Diana Tabakov! Co přesně její práce obnáší?

I navzdory prázdninovému času vám přinášíme stále nové dokumenty, které s vámi mohou cestovat kamkoliv. Každý týden je pro vás totiž vybírá, pečlivě na stránkách festivalových katalogů a uvnitř temných videoték hledá naše manažerka akvizic Diana Tabakov! Jaké dokumenty má ona sama nejradši? Čtěte v našem již čtvrtém týmovém interview.

S rokem 2015 oslavuje portál DAFilms.cz první kulaté narozeniny. Je nám deset let, což je věk ve světě internetu požehnaný, a tak nadělujeme dárky sobě i vám. Sobě radost z toho, že pořád rosteme stejně jako náš filmový katalog, a vám sérii rozhovorů, prostřednictvím kterých představujeme členy našeho týmu. Pět otázek, pět členek a v případě naší manažerky akvizic Diany Tabakov také pět let práce pod hlavičkou DAFilms.cz.

Jaká byla Tvoje cesta do DAFilms.cz a k dokumentárnímu filmu?

To jsou tedy dvě úplně různé otázky. K dokumentu obecně jsem se dostala už ve věku okolo 15 let, kdy jsem začala točit své první amatérské dokumentární filmy. Nejčastěji (jak jinak) portréty levicových kapel. Po studiu filosofie a sociologie jsem se k dokumentu vrátila i na akademické půdě studiem v Londýně. Na vytváření dokumentu mě vždy nejvíce poutala fáze, kdy „realitu“ zpracováváme do filmové řeči, do formy, kterou si autor zvolí, aby tak vzniklo umění, které ale vždy zachovává určitou etickou zodpovědnost k zobrazovanému.

Do DAFilms.cz jsem se dostala před pěti lety cestou přes Institut dokumentárního filmu, kde jsem získala skvělé zkušenosti z práce s filmovými profesionály z celé Evropy, a už tehdy mě velmi zajímaly právě cesty alternativní distribuce. Legální distribuce autorských filmů na internetu mi přišla před těmi pěti lety jako obrovská příležitost, jak tyto obecně marginalizované filmy a tvůrce podpořit (tematicky jsem vlastně zpátky ve svých 15 letech), a myslím, že se to nyní také potvrzuje.

V čem přesně spočívá Tvá pozice - manažerka akvizic?

V mé práci jde především o vytváření filmového programu pro portál. Ten, jak naši diváci již jistě ví, funguje na bázi týdenních dramaturgicky uchopených programů, které vždy představují nově získané filmy. Vyhledávám a vybírám filmy a dojednávám případné spolupráce s mezinárodními institucemi a festivaly, abychom společně na naší platformě propagovali vybrané filmy. Dramaturgie pro legální internetový portál se však odvíjí především dle dostupnosti práv – mnoho zajímavých filmů se bojí jít příliš brzy online (i když jsou na internetu třeba již ilegálně), anebo nemají pokryta práva na hudbu či archivy, či je snímek rozprodán exkluzivně v mnoha zemích, a pak zdánlivě bezbariérový internet kopíruje hranice národních států. Ve výsledku to znamená, že v rámci akvizic nových filmů člověk řeší mimo jiné, ve kterých zemích bude film zpřístupněn a jak tomu přizpůsobíme propagaci.

Co na své práci pro DAFilms.cz považuješ za nejzajímavější část?

Nejzajímavější na naší práci je to, že se nacházíme v době velkých proměn filmového průmyslu, který je ovlivněn především internetem a šířením filmů na internetu. Proměna médií je přirozenou součástí vývoje, ale šíření filmů přecházejících z analogové do digitální podoby proměňuje veškeré dosavadní zvyklosti. Film už není film, ale „file“ („Films have become files“), jak již tvrdil Bordwell. Tato proměna byla nejvíce viditelná v této části světa právě mezi lety 2010 a 2012 a v následujících letech se začaly rozvíjet cesty alternativní distribuce.

Práce s autorskými festivalovými dokumenty je samozřejmě velmi specifická a případ našeho portálu, který se zaměřuje především na tyto náročnější filmy a jejich mezinárodní prezentaci, má přirozeně jiné postavení v debatě o „businessu“ s filmy na internetu. Stejně jako v offline světě se dělá rozdíl mezi multikinem a artovým kinem, které se staly až symbolickými protipóly, je třeba filtrovat obsah na internetu, a takto bych také vnímala pozici DAFilms.cz. Jako ono online artové kino pro dokumenty. A to je myslím to vůbec nejzajímavější na mé práci – konkrétní filmy, se kterými pracujeme.

Jaký největší zážitek Ti svět online distribuce a DAFilms.cz přinesly?

Pamatuji si, že ze začátku mého působení v týmu, v roce 2011, byl pro mě největší zážitek být spolu s mnoha etablovanými filmovými profesionály součástí diskuze o budoucnosti distribuce a roli VOD. Bylo vzrušující účastnit se mezinárodních debat a hledání nových cest. Nyní však mohu říct, že se vracím zpět k tomu hlavnímu, a tím jsou filmy samotné. Největší zážitek je právě poznávat tyto skvělé snímky, které představují naše docallianční festivaly, anebo i jiné přehlídky, jako například Rotterdam či Locarno. Komunikovat s režiséry, a především setkávat se s nimi osobně. V paměti mi naposledy nejvíce utkvělo setkání s Viktorem Kossakovským, který přijal naše pozvání do Prahy a jehož masterclass máme online. Líbí se mi, jak jeho diváci vždy na chvíli procitnou a učí se „dívat“.

Jaké 3 filmy by si podle Tvého výběru neměli diváci nechat v katalogu ujít?

To je strašně těžké, chtěla bych, aby si diváci koupili za 4 Eura předplatné a dali šanci našim filmům v katalogu. Pokud si nevědí rady, který z 1000 filmů si pustit, tak v sekci "Doporučujeme" vždy aktualizujeme úzký seznam těch nejlepších snímků.

Upozornit bych chtěla na filmy, které překvapí tím, nakolik jsou poutavé, ačkoli jsou naprosto minimalistické. Například snímek Tishe právě od Kossakovského, kdy režisér velmi jednoduše natočil film ze svého okna. Za prvé je fascinující, jak tento film dokazuje talent dokumentaristy – talent „umět vidět“, a za druhé, jak i na tak zdánlivě malé věci lze poukázat na věci velké. Na chování kolemjdoucích na ulici lze prezentovat ruskou mentalitu. Dále je zajímavý film El Sicario od Gianfranca Rosiho, který je zase minimalistický v tom, že natáčí jednu postavu v jednom hotelovém pokoji a tato postava má ještě k tomu po celou dobu zakrytou hlavu látkou. Ona postava je však hledaný mexický mafián, specialista na únosy, vraždy a mučení. Svým přístupem se zdá být minimalistický i Sergei Loznitsa, ovšem z každé scény jeho filmu Maidan vyvstává život sám, tak jak je.

Děkujeme za odpovědi, Diano, a přejeme hodně štěstí při hledání nových zajímavých snímků pro naše diváky! Andrea za tým DAFilms.cz

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít