Retrospektiva Petera Mettlera: Stav rozšířeného kinematografického vidění

Vydejte se do jedinečného filmového časoprostoru obývaného nekonečnou představivostí kanadského režiséra Petera Mettlera. Filmového tvůrce, posouvajícího hranice žánrů dokumentárního a experimentálního filmu s každým novým snímkem. Audiovizuálního umělce, který se nebojí prostřednictvím obrazů prozkoumávat nejzákladnější filosofické otázky moderní civilizace. Nechte se unést do světa rozšířeného kinematografického vidění a od 21. dubna do 4. května sledujte jeho online retrospektivu na DAFilms.cz!

Peter Mettler patří mezi výjimečné umělecké osobnosti, jejichž tvorba přirozeně proplouvá nejen mezi filmovými žánry, ale mezi obory umění obecně. S autorovým jménem se tak můžete setkat v oblasti fotografie či hudby anebo ho střetnout v roli kameramana snímků svých filmových kolegů. DAFilms.cz na dobu celých dvou týdnů nabízí jedinečnou možnost zdarma zhlédnout výběr 8 Mettlerových snímků prostupujících hned 4 dekádami jeho filmové tvorby.

Již první Mettlerův studentský snímek SCISSERE z roku 1982 nenechal nikoho na pochybách, že filmová scéna je bohatší o mladého talentovaného tvůrce. Experimentálně laděný film založený na práci s optickými hříčkami, sledující první momenty návratu bývalého psychiatrického pacienta do společnosti, získal cenu Normana McLarena. Také další autorovy práce bohatě čerpaly z originálních výrazových prostředků filmové řeči. Raný snímek EASTERN AVENUE můžeme vnímat jako specifickou formu improvizovaného audiovizuálního deníku z cest po Evropě. Naopak pozdější GAMBLING, GODS AND LSD již ztrácí jakoukoliv jasnější narativní formu. Kamera podléhá intuitivnímu proplétání jednotlivých obrazů, které společně odkazují k problémům a fenoménům moderní kultury.

Nejsou to však jen experimentální vizuální a narativní postupy, které Peter Mettler ve svých filmech využívá. Samo médium filmu je pro něj prostředkem k vytvoření vlastního experimentu. Tak se například ve snímku PICTURE OF LIGHT, jenž si odnesl hlavní cenu torontského festivalu Hot Docs, pouští na cestu za sledováním polární záře, která se pro něj stává metaforou hledání původního vztahu mezi člověkem a přírodou. Závislost dnešní společnosti na ropném bohatství tematizuje a snímá ve snímku PETROPOLIS z netradiční ptačí perspektivy. Poslední autorův "experiment", který je také součástí retrospektivy, představuje filmová esej THE END OF TIME z roku 2012 věnovaná tématu času.

Prozkoumejte s DAFilms.cz možnosti filmového média i možnosti vlastního vnímání prostřednictvím online retrospektivy snímků Petera Mettlera od 21. dubna do 4. května zdarma.

Komentáře

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.