Retrospektiva Debory Stratman: Uprostřed krajiny dohledu

Nahlédněte pod roušku každodenního koloběhu, zastavte se a rozhlédněte se. Kde jste, kdo jste, kam patříte a proč pospícháte? Základní otázky, na které se jen těžko hledají jednoduché odpovědi. Naučte se umění ptát se prostřednictvím vizuálně rozmanitých filmových esejí a experimentů americké multimediální umělkyně Debory Stratman. Sledujte první světovou online retrospektivu autorky od 13. do 19. dubna na DAFilms.cz zdarma!

Americká umělkyně Deborah Stratman s lehkostí uniká jakýmkoliv škatulkám. Její práce se stejnou měrou dotýkají média filmu, fotografie jako sochy, kresby či instalace. Setkat se proto s jejím jménem můžete na slavném filmovém festivalu v Rotterdamu, během přehlídky Sundance i na půdě proslulých galerií MoMA či Centre Pompidou. Nehledě na médium, s nímž autorka aktuálně pracuje, vdechuje materiálu vizuálně výrazný až experimentální jazyk, jenž jí dovoluje nacházet ve zdánlivě banálních obrazech skryté vzorce komunikace, fungování společenských systémů a stopy cirkulace moci. První světová online retrospektiva umělkyně nabízí výběr dvanácti filmových děl, jež představují průřez autorčinou tvorbou od pozdních devadesátých let 20. století až po současnost. Stejnou měrou se věnují její celovečerní i krátkometrážní tvorbě.

Nejaktuálnější audiovizuální tvorbu Stratmanové reprezentuje snímek HACKED CIRCUIT (2014), v němž autorka využívá dlouhé jízdy filmové kamery, aby rozehrála paranoidní hru mezi mocí systému a člověkem, jenž se ocitá pod jeho neustálým dohledem. Explicitní použití záběrů ze snímku Francise Forda Coppoly "The Conversation" hyperbolicky završuje motiv utajeného sledování, jenž se v moderní společnosti stává latentně přítomným obsahem lidského nevědomí.

Společenská kontrola vědomí i nevědomí se stává také hlavním námětem krátké hříčky VILLAGE, SILENCED (2012), v níž autorka opět využívá již existujícího filmového záznamu. Tentokrát však sahá hlouběji do historie a za svůj materiál si volí velšský propagandistický snímek Humphreyho Jenningse "The Silent Village", jenž v prostředí velšského hornického města přehrává nacistickou invazi do Československa a tragický příběh zdevastované vesnice Lidice. Pomocí střihu, repetice a variací autorka vytváří analytický vzorec moci a základní slovník gest i pohybů, jež tuto moc symbolizují. Paměť historických událostí, z níž vychází představa o sdílené národní identitě, pak zasazuje do současného prostředí moderní americké kultury ve snímku O’ER THE LAND (2009) natočeném na 16mm kameru. V něm se obraz amerického patriotismu proměňuje v ostrou kritiku kultury zbraní, války a technologické síly, které se postupně zasazují o vyprázdnění pojmu svobody.

Ani raná díla autorky neopouští naznačený terén zájmu o současnou společenskou krajinu zvrásněnou mocenskými vztahy dohledu. Mělké hranice osobního a veřejného, intimního a sdíleného, unikátně prožívaného a systémem monitorovaného nabízí snímek IN ORDER NOT TO BE HERE (2002), jenž prozkoumává specifické uspořádání městských předměstí. Snímané výhradně v noci zdají se nakonec suburbie být izolovanými ostrovy, stejně jako tomu je ve filmovém putování KINGS OF THE SKY (2004). To vede až do od světa odříznuté etnické komunity Ujgurů po staletí bojující proti čínské nadvládě. Bohatá ujgurská mytologie se plynule proplétá s poetickým vizuálním přístupem Stratmanové, aniž by snímek ztrácel z dohledu paralelu mezi příběhy o udatných hrdinech minulosti a současnou politickou snahou komunity o získání vlastní autonomie.

Přejděte na druhou stranu kamery a získejte výjimečný zážitek kritického pohledu! Sledujte první světovou online retrospektivu Debory Stratman od 13. do 19. dubna na DAFilms.cz zdarma!

Vybrané filmy

Komentáře

Pro přidání komentáře se prosím nejprve přihlašte nebo zaregistrujte.

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.