Komplikovaný vývoj moderních dějin Tchaj-wanu nejde shrnout do pár vět, zato pomocí krátkých filmů. Přinášíme vám výběr tchajwanských krátkometrážních snímků, v nichž filmaři svým autorským (a mnohdy avantgardním) rukopisem sdílejí své zkušenosti z různých historických období.
Dobu japonské nadvlády zachycují snímky ze 30. let jako Rybářky nebo The Man Who Has a Camera (ano, svým názvem režisér Liu Na'ou vzdává hold sovětskému filmaři Dzigu Vertovovi). Klenotem mezi avantgardními filmy 60. let je film Alienation režiséra Chiu Kang-Chiena, který byl ještě donedávna považován za ztracený a byl objeven po 52 letech od natočení. Snímek reflektuje období vlády Čínské republiky, která se oddělila od pevninské Čínské lidové republiky.
Novodobou éru demokratizace, která započala v 90. letech, reprezentují díla průkopníka tchajwanského videoartu Yuana Goang-Minga. Ve svých filmech jako The Strangers nebo Everyday Maneuver vytváří symbolické metafory , k nimž využívá možnosti současných technologií, například dron nebo kameru s vysokou snímkovou frekvencí . K celistvému obrazu Tchaj-wanu nesmí chybět ani pohled do nitra jedince, který přináší snímek Papa Blue. Za pomoci techniky animace, dokumentu a živé akce nahlíží pod povrch nelehkého vztahu mezi dcerou a otcem trpícím depresemi.
Speciální program vznikl ve spolupráci s Taiwan Docs a Taiwan International Documentary Festival.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.